Det er dyrt at have stressramte medarbejdere. Både dem der i en periode sygemeldes, men også dem der møder op på arbejde i en eller anden form for stresstilstand. De arbejder mindre effektivt, laver flere fejl og kan bidrage til flere konflikter.

 

Hvad kan der gøres på arbejdspladsen?

Stress (den uhensigtsmæssige) kan godt undgås på arbejdspladsen, men det kræver godt lederskab på alle niveauer. Godt lederskab og dermed også godt kollegaskab betyder, at alle skal tage ansvar. Det være sig organisationen, de forskellige afdelinger/teams samt den enkelte medarbejder. Alle kan og skal bidrage til at gå et sund, godt og stressfrit arbejdsmiljø.

Og hvordan gør man så det i praksis? I bund og grund handler det om en holdning, hvor menneske, trivsel og bæredygtighed prioriteres lige så højt som mål og resultater. Det ene udelukker på ingen måde det andet – nærmest tværtimod.

Følgende punkter er som udgangspunkt vigtige at forholde sig til, hvis man vil skabe en stressfri og god arbejdsplads, hvor medarbejderne rent faktisk trives.

  • Indflydelse og kontrol
  • Meningsfuldhed
  • Forudsigelig arbejdsdag
  • Det gode leder- og kollegaskab
  • Belønning, anerkendelse og feedback
  • Balance mellem krav og ressourcer
  • Forudsigelig målstreg

Den åbne dialog

Én af de vigtigste ting, man kan gøre som leder er at have en åben dialog med sine medarbejdere. Det vil ofte brede sig som ringe i vandet, så medarbejderne imellem også har en åben dialog og dette skaber fundamentet for det gode kollegaskab, hvor alle kan støtte hinanden og sparre på en omsorgsfuld måde. Det i sig selv giver et bedre sammenhold og dermed bl.a. lavere sygefravær.

 

Spørgsmål du nysgerrigt kan tjekke ind i overfor dig selv, dine medarbejdere og kollegaer:

  • Har du et godt overblik over dine opgaver/ nemt ved at overskue dine opgaver?
  • Oplever du, at der er en passende sammenhæng mellem mængden af dine opgaver og den tid og energi, du har til rådighed?
  • Er du af og til (eller ofte) irriteret/vred i løbet af arbejdsdagen?
  • Oplever du, at du har et godt overskud, også når tingene ikke går som planlagt? Eller har du en følelse af, at din lunte er kortere end normalt?
  • Har du det godt sammen med dine kolleger? Griner I ofte sammen?
  • Går du hjem fra arbejde med god energi og godt humør?
  • Har du nemt ved at slippe arbejdet, når du holder fri?
  • Bliver du af og til holdt vågen om natten af tanker omkring arbejdet?
  • Føler du dig udhvilet, når du vågner om morgenen?

 

Du er vigtig som leder!

Som leder har du et kæmpe ansvar for, at din afdeling er et godt sted at være for dine medarbejdere.

Det er vigtigt, at du som leder tager ansvaret på dig, hvis en medarbejder sygemeldes med stress eller melder ud, at han/hun evt. oplever stresssymptomer, da din håndtering af situationen afgør hvorledes medarbejderne enten kan vende skuden og undgå en sygemelding, hvor hurtigt den sygemeldte kan vende tilbage på arbejdspladsen samt hvorledes han/hun klarer denne tilbagevenden.

 

Du er velkommen til at kontakte mig her, hvis du ønsker viden og redskaber i dit virke som leder i forhold til at forebygge og håndtere stress både på arbejdspladsen men også i din egen situation.